Marije van der Sande en Gérard Schiphorst zijn druk in de
weer met het bedenken en maken van hun nieuwe voorstelling ‘Escape’. Hierin
wordt het verhaal verteld van een man die lijdt aan Compulsive Hoarding
Disorder: dwangmatige verzamelzucht, objectomanie. Het is een hectische periode
en hun focus moet werkelijk overal zijn.
TAMTAM objektentheater heeft natuurlijk al jaren een specifiek eigen
stijl maar dit keer hebben ze ervoor gekozen iets totaal nieuws te doen. Een
spannend experiment dat gepaard gaat met millimeterwerk. TAMTAM gaat hiermee
een nieuwe uitdaging aan zonder hun eigen stijl te verloochenen. Uiteraard
werkt TAMTAM nog steeds met objecten en blijft het zijn beeldende inslag
behouden maar dan net even wat anders. Het publiek krijgt ditmaal een unieke live-
experience voorgeschoteld. De
voorstelling ‘Escape’ is voor zijn publiek te zien via een scherm van 3 bij 4
meter met daarachter de acteurs en objecten die ons mee zullen nemen het
verhaal in.
Het is een drukke week geweest. Midden in een maak -en repetitie
proces zitten is überhaupt al druk maar door deze nieuwe vorm zijn er een
aantal extra aandachtspunten bij gekomen. Er moet van alles uitgetest en
uitgeprobeerd worden. Het werken met 4 beamers vraagt om een enorme precisie.
TAMTAM is deze week dan ook veel bezig geweest met de techniek rondom deze
voorstelling.
Zo kwam deze week ook theatertechnicus Huub langs om naar
het een en ander te kijken. De instellingen van de beamers werden op elkaar
afgesteld (en wat probleempjes werden verholpen) maar ook licht en lichtfilters werden getest. Omdat er
gewerkt word met camera’s en beeld werden er Frost filters in de lampen
gehangen zodat er een mooi egaal licht ontstond. Er werden testjes gedaan met
kleurfilters, cross-over beelden en er werd gekeken naar de verschillende
projectiegroottes. Naast dat er veel technische kennis bij komt kijken, brengt
het werken met het scherm ook cadeautjes met zich mee; een beeld kan er
bijvoorbeeld heel anders uitzien op het scherm dan in het echt. Hier kunnen de
makers van ‘Escape' prachtige vormen in ontdekken, emotionele beelden mee
oproepen en spelenderwijs scènes uit destilleren.
Begin deze week was ook de eerste versie van het
hoofdpersonage af. Van kleimodel, naar foamrubberen hoofd, naar man. De man
heeft nog geen naam. Bij de eerste tests bleek dat de huid van de man wel erg
veel licht ving en dat dit niet het gewenste effect had op het scherm. Hierna
zijn er wat kleurproefjes uitgevoerd op de huid van de man. De kleur is nog
niet helemaal zoals ze het willen maar ze zijn op de goede weg en in combinatie
met licht werkt het nu al een stuk beter.
Hiernaast een eerste (onbeschilderde) versie van de man.
Gérard Schiphorst en Marije van der Sande begonnen de
week door zichzelf een aantal vragen te stellen. Hoe zag de eerste mens eruit? Waaruit
wil de man escapen? Wat is er zo erg aan deze wereld dat hij zegt “Ik ontsnap”?
Wat gebeurd er allemaal in de man zijn huis? Hoe ziet zijn kamer eruit en hoe
is deze opgebouwd? Bij de laatste vraag is er alweer een enorme sprong gemaakt.
Met hulp van kunstenaar Jeroen Diepenmaat hebben ze een grote stap gemaakt wat
betreft het decorontwerp bij de kamer van de man. Stukje bij beetje krijgt zijn
kamer deze week steeds meer vorm.
Zoals je al een beetje gehoord hebt bestaat het werk van
deze makers uit vele elementen. Ze moeten dan ook beschikken over een breed
scala aan kennis en vaardigheden. Deze week alleen al is er weer vooruitgang
geboekt bij het ontwerpen, testen en maken van decorstukken, objecten en scènes en bij het testen en (in)stellen van licht, camera’s,
beamers en andere techniek. Dit alles zowel apart van elkaar als in
combinatie met elkaar, want uiteindelijk moet alles natuurlijk een mooi geheel
gaan vormen waarbij alles in en met elkaar verweven is. Mede hierdoor gaat
TAMTAM ook anders met hun repetitieproces om dan vele andere groepen. Het is
namelijk niet zo dat er 1 element wordt gemaakt en er dan met het volgende
bezig wordt gegaan. Een repetitieproces bestaat dan ook niet alleen uit het
repeteren en spelen van scènes. Nee, alles is bij TAMTAM met elkaar verweven en
wordt kriskras door elkaar gemaakt. Muziek wordt bij scènes gemaakt en scènes
worden precies getimed op de muziek. Decor wordt gemaakt in combinatie met het
verhaal dat ze willen vertellen en dramatische kracht die het kan bevatten.
Decor en muziek gaan weer samen, er wordt weer iets uitgehaald of aangepast, er
wordt weer wat gespeeld en ontworpen. Enzovoorts, enzovoorts.
Alles wordt in combinaties met elkaar uitgetest en als iets niet het
gewenste effect heeft sneuvelen er ook weer dingen. Het mooie is dat daar waar
vele kunstenaars zeggen (zoals ze geleerd hebben): “Kill your darlings” (over sneuvelen
gesproken), Gérard en Marije zeggen “Save your darlings for later”. Misschien
op een ander tijdstip, wellicht een andere plaats of in een andere voorstelling
komt het alsnog aan bod.
Een van de eerste mensen op aarde? (Door Marije van der
Sande)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten